Max Verstappen: interview d1

  • AFDRUKKEN
  • VERSTUREN

Verstappen gelooft in Honda: 'Steeds kapotte Renault-motoren was pas frustrerend'

Max Verstappen staat komend weekend op Silverstone voor een grote uitdaging om het de Mercedessen moeilijk te maken. In het afgelopen weekend leek het Duits-Britse team gemakkelijk op weg naar een overwinning en een tweede plaats, maar Valtteri Bottas viel ver terug door een lekke band, waardoor alleen de overwinning veilig werd gesteld.

 

Red Bull Racing rijdt nu voor het tweede seizoen met Honda, maar het lijkt nog niet helemaal van de grond te komen. Toch laat Verstappen merken vertrouwen te hebben in de Japanners door te verwijzen naar het verleden. 'Toen we nog met Renault-motoren reden die steeds kapot gingen; dát was frustrerend. Dan scoor je nul punten.'

 

'Spoedreparatie was indrukwekkend moment'

'Ik blijf positief', vervolgt de Red Bull-coureur tegenover onder andere NOS. 'We hebben elke race de snelste bandenwissel. En de spoedreparatie van mijn beschadigde auto, vlak voor de start in Hongarije was ook zo'n moment. Dat was indrukwekkend. En het lukt alleen maar in dik twintig minuten als mensen lekker in hun vel zitten.'Als het aan Verstappen ligt, is het nog niet helemaal gedaan voor dit bijzondere seizoen. 'Het maximale eruit halen, daar draait het nu om en dat hebben we de afgelopen races goed gedaan', stelt de Limburger. 'Jammer dat ik in de eerste race uitviel. Anders zag het er nog beter uit

Verstappen heeft zin in volgende race: 'Auto wordt beter en meer voorspelbaar'

Na twee tweede plaatsen op rij is Max Verstappen hoopvol gestemd voor de Grand Prix van het Zeventigjarig bestaan. De Nederlander houdt nog altijd geen rekening met een zege, maar is wel blij met de ontwikkeling die de RB16 gemaakt heeft.

 

'Natuurlijk komen we nog aardig wat snelheid te kort op Mercedes, met name in de kwalificatie maar ook in de race op circuits zoals Silverstone', zegt de coureur van Red Bull Racing op Verstappen.nl. 'Dus we hebben nog niet echt het gevecht voor de winst aan kunnen gaan, maar we houden de druk erop.'

 

Dat de Formule 1 voor de tweede keer in twee weken tijd het circuit van Silverstone aandoet, zorgt er volgens Verstappen voor dat men beter weet wat wel werkt en wat niet. 'De banden compounds zijn komend weekend zachter, het weer zal warmer zijn en de strategie kan anders worden, dus ik kijk ernaar uit. Nu we eenmaal op Silverstone gereden hebben, weet iedereen wat ze hier moeten doen, dus we proberen nog meer over de auto te leren en hem verder te verbeteren.'

 

'Als we in de buurt zitten is er altijd een kans'

Dat verbeteren gaat goed, zo verzekert Verstappen. Waar hij in Hongarije nog klaagde over een enorm gebrek aan balans, is de RB16 nu beter bestuurbaar en dat stemt de 22-jarige Nederlander tevreden, al verwacht hij niet mee te doen om de zege. 'We moeten realistisch zijn hoe we er op dit moment qua snelheid voorstaan. Het gevecht om overwinningen en het kampioenschap is onder normale omstandigheden erg lastig, maar de auto wordt beter en meer voorspelbaar, dus als we in de buurt zitten is er altijd een kans.'

 

'We werken eraan het gat te dichten en proberen hen (Mercedes, red.) het leven niet gemakkelijk te maken

Ricciardo: 'Veel respect voor hoe Verstappen is gegroeid'

Daniel Ricciardo is alweer bezig aan zijn tiende seizoen in de Formule 1. De altijd goedlachse Australiër is één van de populairste coureurs van de grid en heeft al heel veel meegemaakt in zijn Formule 1-carrière. F1 Maximaal sprak hem over het zijn van een Formule 1-coureur, Max Verstappen, marketing en social media.

 

Is het rijden in een F1-bolide nog steeds zo opwindend als in het begin?

'Die buzz is natuurlijk wel minder, al blijft het waanzinnig als je na elke vakantie weer instapt. De kick als de lampen uit gaan en je volledig in competitie zit. Dat is elke keer weer even opwindend, absoluut.'

 

Hoe zou je dat gevoel van snelheid aan een leek uitleggen?

(grijnst) 'Hmm, dat is een lastige. Er is weinig dat erop lijkt. Misschien wel niets. Je moet alleen niet vergeten dat het niet anderhalf uur pure snelheid is. Er komt ook heel veel geduld en strategie bij kijken. Er zijn momenten van hoge intensiteit, maar ook rustige momenten waar bijna een soort van kalmte overheerst, voordat het moment komt dat je weer kunt toeslaan.'

 

Is het verslavend en zou je ooit zonder kunnen?

'Zeer zeker, voor mij is de snelheid vooral verslavend. Maar die snelheid kan ik ook op een motor krijgen, dus die kick kan ik wel benaderen. De competitie tegen de beste coureurs ter wereld, dat is met niets te vergelijken en zal ik ooit zeker gaan missen.

 

Je vecht vaak voor een tiende of een duizendste van een seconde, voel je dat verschil tijdens een ronde?

'Absoluut, die fractie voel je enorm. Die één tiende voelt als een seconde, zelfs een halve tiende voelt als een eeuwigheid in een Formule 1-auto. Niet alleen de snelheid en acceleratie zijn een uitvergroting van wat de meeste mensen ooit zullen ervaren, ook je gevoel van tijd.'

 

 

Je deelt veel op social media, maar houdt ook een groot deel privé. Hoe moeilijk is het tegenwoordig om te bepalen hoeveel je 'geeft'?

'Erg lastig. Hoe meer je privé houdt, hoe meer mensen gaan graven om te zoeken naar dingen. Toch is er veel dat pleit voor social media. Het geeft je fans een kijkje in je leven en zo leren ze mij beter kennen en hopelijk waarderen. Ik vind het belangrijk dat je weet wie je support, behalve enkel de kleur van z’n helm. Ik denk dat ik veel laat zien, buiten familiedingen en relaties. Als bepaalde mensen daar nieuwsgierig naar zijn, lukt het ze toch wel om erachter te komen, maar ik vind het onnodig om daar nog extra mee te adverteren.'

 

Dalen zijn onvermijdelijk in een sportcarrière, hoe hou jij je toch gemotiveerd tijdens die momenten?

'Door mij tot op bepaalde hoogte over te geven aan die tegenvaller. Dat mag soms best. Daarna ontleed je wat er precies misging en waarom. Vervolgens doe je er wat aan en gebruik je die – tijdelijke – ‘zwakte’ in je bagage om te zorgen dat je nooit meer op dat punt komt.'

 

Wat is je mening over de huidige staat van F1?

'Naar mijn mening zijn we best goed bezig. Er is altijd de wil om meer teams voor de overwinning te laten gaan. Om het speelveld wat gelijker te trekken. Het kan altijd beter, maar over het algemeen gaan we de goede kant op. Ik kijk uit naar de veranderingen in 2022 die het hopelijk nog beter en eerlijker maken.'

 

Als Nederlander ontkomen we niet aan de Max-vraag. Hoe heb je de groei van Verstappen meegemaakt?

'Ik heb hem lang mee mogen maken als teamgenoot en kan het goed met ‘m vinden. Zijn groei is mooi om te zien. Ik heb veel respect voor hoe hij in de afgelopen 12 tot 18 maanden is gegroeid. Van z’n heethoofdigheid en fouten tot de coureur die hij nu is. Hij is nu een nog completere en uitdagende coureur en ik kan niet wachten totdat onze wegen elkaar weer kruisen op het circuit en we de strijd weer kunnen aangaan. Er zullen na races best nog eens wat discussies ontstaan, maar we zijn volwassen en ik denk dat het respect er altijd bovenuit torent.'

Ricciardo en Verstappen zijn goede vrienden en vormden samen een gouden duo bij Red Bull Racing. (zie foto)

Wat is je ambitie voor de komende jaren?

'Wereldkampioen worden. Dat is altijd mijn ambitie geweest en ik weet zeker dat ik dat kan worden in de komende jaren.'

 

Wat is het eerste dat je leerde over het Formule 1-wereldje?

'De marketing en hoeveel je doet buiten het rijden. Formule 1 is een beest van een business. Marketing is zoveel meer een onderdeel dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Soms heb je het gevoel dat je soms rijdt en altijd bezig bent met de marketingzijde. Dat hoort erbij, maar het verbaasde mij wel.'

 

En het beste én slechtste advies dat je ooit hebt gekregen?

'Heb lol. Het is een cliché en heel basic, maar soms zit daar de kern van de waarheid. Ik heb veel mazzel dat ik dit werk mag doen en moet er, naast de focus en inzet, vooral ook veel lol uit halen. Dat mag je nooit vergeten als je je droom werkelijkheid hebt gemaakt om F1-coureur te worden. En het slechtste advies dat ik ooit kreeg was van Nick Heidfeld in 2006 tijdens een bijeenkomst met Formule BMW Junior coureurs. ‘Rij snel’, zei hij. Dat klinkt leuk, maar dat alleen is niet genoeg, kan ik je vertellen, en zorgt meer dan eens voor ongelukken.'