Max Verstappen: Carrière van Toen tot Nu (dl. 2)

  • AFDRUKKEN
  • VERSTUREN

Verstappen had heel veel zin in de races op Silverstone (Engeland): "Je tikt niet eens meer op de rem"

Max Verstappen keek erg  uit naar de beide races, die in het eerste en tweede weekend van augustus 2020, verreden zouden worden op het circuit van Silverstone. De Red Bull Racing-coureur kan enorm genieten van het hoge-snelheidscircuit in Groot-Brittannië en denkt dat met name de kwalificatie geweldig zal worden.

 

Dit vertelt Verstappen op zijn eigen website. 'Ik zie uit naar de volgende triple header, want Silverstone is een heel mooie baan om te rijden', begint de achtvoudig F1-racewinnaar. 'De bochten daar zijn ongelooflijk snel. Verschillende knikken kun je in de zevende versnelling doen, dat is geweldig. De kwalificatie zal al helemaal mooi worden, in diezelfde bochten hoef je dan niet eens meer op de rem te tikken.'

 

De Limburger beseft echter dat het niet eenvoudig zal worden om de juiste afstelling te vinden voor zijn RB16. 'Op Silverstone is het belangrijk om de juiste vleugelafstelling te hebben voor de rechte stukken, maar tegelijkertijd wil je ook voldoende grip in de langzamere bochten', aldus Verstappen, die bij de laatste race in Hongarije als tweede over de eindmeet kwam.

Verstappen kruist vingers voor regen op Silverstone

De ervaring leert dat het weer in Groot-Brittannië nogal onvoorspelbaar kan zijn, zo ook in de zomer. Verstappen hoopt daarom stiekem op regen gedurende de raceweekenden op Silverstone. 'Ik houd van die omstandigheden, dus als het regent, vind ik dat absoluut niet erg. Dat kan de boel namelijk best eens opschudden en dat is bepaald niet erg.

Hoe de monteurs van Verstappen de RB16 precies op tijd repareerden

De monteurs van Max Verstappen hebben voorafgaand aan de start van de Grand Prix van Hongarije een waar huzarenstukje weten op te voeren. Zo'n twintig minuten voor de race crashte Verstappen, maar zijn monteurs hebben op de startgrid net op tijd de RB16 weten te repareren.

Verstappen wilde de auto terug naar de pits brengen, maar op aanraden van engineer Gianpiero Lambiase parkeerde de Nederlander zijn gehavende bolide op de startgrid, zo onthult Mark Hughes, met behulp van tekeningen van Giorgio Piola, in een technische analyse. Vanaf het moment dat de RB16 tot stilstand kwam, gingen de monteurs van Red Bull Racing direct aan de slag.

 

Binnen twintig minuten waren alle beschadigde onderdelen vervangen en/of gerepareerd. Toen de monteurs klaar waren, hadden ze nog zo'n 25 seconden over voordat ze volgens de regels weg moesten bij de RB16.

 

Kapotte onderdelen zaten verstopt in de RB16

De stuurarm en pushrod, dat is een onderdeel van de wielophanging, moesten in die twintig minuten vervangen worden. Dat bleek nog een extra lastige klus te zijn voor de Red Bull-monteurs, vanwege de unieke lay-out van de RB16. Beide onderdelen zaten als het ware strak verpakt in het chassis van de auto. Waar bij andere bolides de stuurarm en pushrod vrij makkelijk te bereiken zijn, moesten de heren bij Red Bull Racing als het ware de auto opensnijden om bij de gehavende onderdelen te komen. Zie het als een soort operatie.

 

Zo moest bijvoorbeeld de hele brake duct losgehaald worden om überhaupt bij de stuurarm en pushrod terecht te kunnen komen. Dit dus vanwege het feit dat beide onderdelen verweven zijn met het chassis. Waren beide onderdelen gefixt, moest dus ook de brake duct weer vastgemonteerd worden en dat kostte Red Bull op haar beurt weer extra tijd. De RB15, de bolide van vorig jaar, kende bijvoorbeeld niet zo'n ingewikkelde constructie.

 

Toch kregen de monteurs het voor elkaar om binnen twintig minuten, en met nog 25 seconden over, de auto startklaar te maken. Het resultaat is bekend: Verstappen werd tweede, met dank aan zijn monteurs.

FORMULE I RACES DIE NOG GAAN KOMEN:

 

GP België 2020

Circuit de Spa-Francorchamps            28-08 t/m 30-08-2020

GP Italië 2020

Autodromo Nazionale Monza               04-09 t/m 06-09-2020

GP Toscane 2020

Autodromo del Mugello                           11-09 t/m 13-09-2020

 

FORMULE I RACES DIE AL GEWEEST ZIJN:

 

GP Oostenrijk 2020 (Max 20e plaats)

Red Bull Ring                                               03-07 t/m 05-07-2020

GP Steiermark 2020 (Max 3e plaats)

Red Bull Ring                                              10-07 t/m 12-07-2020

GP Hongarije 2020 (Max 2e plaats)

Hungaroring                                                  17-07 t/m 19-07-2020

GP Groot-Brittannië 2020 (Max 3e plaats)

Silverstone                                                     31-07 t/m 02-08-2020

GP 70th Anniversary 2020 (Max 1e plaats)

Silverstone                                                      07-08 t/m 09-08-2020

GP Spanje 2020 (Max 2e plaats)

Circuit de Barcelona-Catalunya           14-08 t/m 16-08-2020

Windsor verwacht veel van Verstappen: 'Andere coureurs gaan daar meer moeite mee hebben'

Analist Peter Windsor denkt dat Max Verstappen het, net zoals Lewis Hamilton en Daniel Ricciardo, goed kan gaan doen op Silverstone. De karakteristieken van de baan liggen de Nederlander erg goed, zo legt hij uit in een video op zijn eigen YouTube-kanaal.

 

Windsor legt uit dat Silverstone een baan is die, bij wijze van spreken, per ronde veranderd. 'Het verschilt van ronde tot ronde waar je moet insturen en moet remmen op Silverstone. De beste coureurs onderscheiden zich door niet per se te gaan voor wat normaal de apex is.'

 

De Brit acht Verstappen, Hamilton, Ricciardo en normaliter ook Charles Leclerc als de coureurs die daar het beste mee om kunnen gaan. 'Max wordt geweldig om naar te kijken, net zoals Lewis en Daniel', verwacht hij. 'Ze gaat ze de apex zien missen en wijdere lijnen nemen. Zolang ze het dynamische gewicht van de auto managen en het verplaatsen naar waar het hoort, dan verliezen ze daar geen tijd mee.'

Dat komt omdat die coureurs volgens Windsor op gevoel hun bolides goed weten te positioneren. 'Andere coureurs, we hebben Grosjean en Sainz erover gehoord, gaan daar meer moeite mee hebben. Die reageren op wat de auto doet, wanneer die bijvoorbeeld op het vuil komt. Daar zie je de fouten gebeuren.'

Is Verstappen kansloos in Engeland? 'Het is een wereldprestatie als hij het podium haalt'.

Max Verstappen zal op Silverstone alle zeilen bij moeten zetten om een goed resultaat te behalen. Op de hogesnelheidsbaan in Groot-Brittannië zal de Nederlander het niet makkelijk vinden de snelle Mercedessen van de zege te houden. Maar Verstappen zal het team van Racing Point ook in zijn nek voelen hijgen.

 

Kees van de Grint, voormalig bandeningenieur voor het F1-team van Ferrari, heeft dan ook een hard hoofd in de kansen van de Nederlander voor de beide races in Engeland. 'Je hoeft geen helderziende te zijn om te voorspellen dat Mercedes het goed zal doen op Silverstone. Een podiumplaats daar zou voor Verstappen een wereldprestatie zijn', aldus de analist in een nieuwe aflevering van Slipstream.

 

'Ik zou bijna zeggen, wanneer hij onder de eerste vijf komt, dan is dat een goede prestatie. Normaal gesproken moet Racing Point daar namelijk ook gaan als de brandweer. Maar het ontbreekt dit team aan een heel goede coureur, wellicht dat Max op die manier alsnog het verschil kan maken', concludeert Van de Grint.

Verstappen en Red Bull opnieuw in de prijzen na Britse Grand Prix

Max Verstappen en Red Bull Racing kunnen een extra beker ophalen voor hun optreden tijdens de Britse Grand Prix.

Bandenleverancier Pirelli houdt van iedere pitstop de tijdsduur bij, zo ook van de stops op Silverstone afgelopen weekend. Het wisselen van vier wielen neemt gemiddeld zo'n twee seconden in beslag bij een perfecte stop en de crew van Red Bull blinkt daar al jaren in uit.

 

Opvallend was het dan ook dat Red Bull 'slechts' een tijd klokte van 2,41 seconden volgens Pirelli. De bandenfabrikant riep Alfa Romeo uit tot winnaar met een tijd van 2,38 seconden, maar had de tweede pitstop van Verstappen totaal over het hoofd gezien.

 

Met nog enkele ronden te gaan dook de Nederlander de pits in om te wisselen naar een setje van de zachte band. Die stop nam slechts 2,18 seconden in beslag en was daarmee met afstand de snelste van de Britse GP. Het team van Red Bull gaat royaal aan de leiding in de tussenstand van het pitstopkampioenschap met 130 punten, gevolgd door Mercedes met 83 punten en Williams met 63 punten.