AI ChatGPT

  • AFDRUKKEN
  • VERSTUREN

AI ChatGPT

Voor ouders, verzorgers en begeleiders.

Steeds vaker komen we teksten tegen die geschreven zijn met het gebruik van de Artificial Intelligence chat Generative Pre-trained Transformer, oftewel de AI chat GPT bot. De AI chat GPT bot is een AI-taalmodel ontwikkeld door de onderzoeksinstelling OpenAI.
De bot is getraind op een tekstinvoer van 570 GB, 1GB tekstinvoer staat gelijk aan ongeveer 166 miljoen woorden. Dit is in totaal meer input dan een mens in zijn hele leven verwerken kan. De trainingsdata wordt onder andere gehaald uit boeken, nieuwsartikelen, wetenschappelijke tijdschriften en wikipedia, de data moet zo representatief en gevarieerd mogelijk zijn.

Door zijn training kan de bot op een effectieve manier natuurlijke reacties voorspellen. Het woord voorspellen geeft al aan dat de antwoorden van de bot niet altijd even betrouwbaar zijn, hoewel hij nooit met opzet zal liegen is het toch verstandig om zelf even de feiten te checken. Doordat mensen kunnen reageren op de bot, leert deze bij. Elke keer dat de robot een foutje maakt en deze hersteld wordt, wordt de robot slimmer. De Kunstmatige Intelligentie van de robot groeit met de seconde. De chat GPT is geen database van feiten, hij voorspeld wat het meest waarschijnlijke antwoord is op basis van zijn trainingsdata. Deze data is zelfs alweer wat verouderd, het bevat helaas maar informatie tot 2021. 
Ook geeft de bot geen bron citatie, dit kan voor problemen zorgen vanwege het auteursrecht en bronvermelding plicht.

Side,View,At,Diverse,Group,Of,Children,Sitting,In,Row

ChatGPT in het onderwijs

Het is nog te vroeg om de weten wat taalmodellen als ChatGPT gaan betekenen voor het onderwijs, er is vooralsnog weinig tot geen onderzoek gedaan naar taalmodellen in het onderwijs.

Op de website van kennisnet hebben ze mogelijke positieve manieren gevonden voor ChatGPT in het onderwijs.

Voor leraren

  • Het opstellen van lesplannen.
  • Nieuwe werkvormen bedenken en opdrachten uitschrijven.
  • Toetsopgaven genereren.
  • Rubrics, rapporten over de leerlingen, automatisch aanmaken.

Voor leerlingen

  • Een leerling of student kan zich oriënteren op een bepaald onderwerp.
  • Leerlingen die moeite hebben met taal, kunnen worden geholpen om hun ideeën om te zetten in tekst.
  • De software kan aangepaste teksten maken op het niveau van een student, over iets waar die student echt in geïnteresseerd is.
  • ChatGPT-teksten kunnen als onderwijsmateriaal dienen, juist om te leren kritisch te kijken naar teksten, (on)waarheden en bronnen.

Anders

  • Hulp bij het schrijven van het jaarplan of schoolplan.
  • Teksten laten genereren voor op de website.
  • Uitnodigingen voor schoolevenementen.
  • Teksten voor in de nieuwsbrief enzovoort.

Wat zijn mogelijk negatieve kanten aan ChatGPT en dit soort taalmodellen voor het onderwijs?

  • Het is een nieuwe, geavanceerde vorm van spieken of huiswerk overschrijven. Een leerling kan immers een volledige tekst invoeren in ChatGPT en vragen om deze iets anders te formuleren.
  • Leerlingen kunnen teksten genereren voor opdrachten en werkstukken zonder zelf iets te hoeven schrijven.
  • Het ondermijnt het belang van ‘zelf kennis opdoen’. Waarom zou ik iets moeten leren als ChatGPT het voor mij kan doen? Maar aan de andere kant wordt het nu juist essentieel om zelf kennis op te doen om de informatie te kunnen controleren.
  • Leraren kunnen niet (altijd) herkennen of een tekst is gemaakt met behulp van ChatGPT.
  • Leerlingen vertrouwen mogelijk te veel op de bot en herkennen zelf niet of er fouten zitten in een ChatGPT-tekst. Ze kunnen de tekst kritiekloos voor waar aannemen.
  • Het gebruik van deze software kan mogelijk een impact hebben op lees- en schrijfvaardigheid.
shutterstock_2253420073 chat gpt 1000x563

Voor meer informatie over dit onderwerp kijk op websites van Mediawijsheid.nl of kennisnet.nl.